Újra itt van Kalán néni tanodája

Egyéb

„Aki nem okosan tanul, az rengeteg energiát pocsékol el feleslegesen, aki pedig nem gondol a célra, melynek érdekében munkáját végzi, kedvetlenül, unottan dolgozik, mert nincs ami lelkesítse.” – írja Margittai Sándor a tanulással kapcsolatban. A tanodában végzett tevékenység célja, hogy a gyerekeket segítsük abban, hogy oly módon szerezzenek ismeretet, jussanak a készségek birtokába, hogy ez a számukra lehető legérdekesebb módon történjen.

A Kalán Néni Egyesület egy újfajta tanulást segítő programot, a tanodát hozta el városunkba már második alkalommal. A tanoda kiegészítő és partneri szerepet tölt be az iskola mellett, tehát egy olyan intézmény, amely iskolán kívüli foglalkozás keretében a tanulóknak megfelelő feltételeket alakít ki az iskolai sikerességhez és a továbbtanuláshoz. A tanodába járók olyan roma és nem roma fiatalok, akik általános iskolában tanulnak, s párhuzamosan van lehetőség a fejlesztésükre és felzárkóztatásukra. A legfontosabb cél, hogy a tanulók sikeresen teljesítsenek az iskolában. Már az egyesület neve is önmagáért beszél, hiszen, aki ismeri Kalán nénit, az tudja, hogy az ő figurája testesíti meg a türelmet, a megértést, a toleranciát, az elfogadást, a befogadást, mindemellett a kalandot is szereti. Ezek azok a célok, amelyeket az egyesület megvalósított a tanodaprogram keretében. Az előző tanodás sikereken felbuzdulva a Kalán Néni Összefogás Egyesület 2016 januárjától új innovatív szakmai programot dolgozott ki a tanoda létesítésére, amivel hozzá kíván járulni a még hatékonyabb fejlesztési módszerek megvalósításához. Célja továbbra is a gyerekek tehetséggondozása, fejlesztése, tanulási sikereik elősegítése, hasznos szabadidő eltöltése mellett a sok élményhez juttatás, a sok kis mosolygós arc látványa.

A jelenlegi program május elején kezdődött aktívan. 38 gyerek kapcsolódott be a tanítási és szabadidős tevékenységbe a Kossuth utcai helyünkön. A tanulók a Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola tanulói. Elsőtől hatodik osztályig volt lehetőség bekapcsolódni a programba. Két pedagógus és három szakember irányította a foglalkozásokat május hónapban. A hangsúly az ismerkedésen és a megismerésen volt. A beiratkozott tanulók jól érzik magukat, szívesen vesznek részt a foglalkozásokon, de sajnos a hely túl szűkösnek bizonyult, ezért június 1-től a tanoda életében bővülés és költözés következett be. A foglalkoztatók száma 7 főre és egy szakmai koordinátorra bővült. Új helyre költözünk, ami igazából a már ismert Semmelweis úti termünk (volt Lila bazár), ami mérete miatt sokkal több teret enged a sport és kézműves tevékenység számára is. A délutáni foglalkozásokon nemcsak a házi feladatokat készíthetik el, de segítséget kaphatnak, ha valamelyik tantárgyban lemaradásuk van, illetve érdeklődésüknek megfelelően egy-egy tárgyban való elmélyülésre. A foglalkozások (matematika, magyar és idegen nyelv) között szabadidős tevékenységekbe is bekapcsolódhatnak (kézműves foglalkozás, éneklés, szerepjáték). A tanodaprogramban résztvevő tanulók számára a legfontosabb, hogy egymással is és a tanárokkal is jó kapcsolatot építsenek ki. Számítsanak egymásra, segítsenek egymáson, merjenek segítséget kérni az ott lévő pedagógusoktól. Ha mindezt ők is és a szülők is felismerik, akkor örömmel jönnek a foglalkozásokra, és büszkén mesélik majd ha jó jegyet vagy dicséretet kapnak az iskolában. Örülnek saját és mások sikereinek. A tanodánk 2018 novemberéig tart biztosan, addig kirándulásokat, sok-sok programot szervezünk a hozzánk járó diákjaink számára. Bízunk a szülőkkel való sikeres együttműködésben a gyerekek sikeres tanulmányai és a még teljesebb gyerekkoruk megvalósításáért. Részletesebben a programokról és a működésről a későbbiekben még beszámolunk.

Román Péterné