„Utazni muszáj, élni csodálatos! Szűk a világ, de van gondolatunk.”

Kulturális hírek

A Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola 40 tanulója és 4 kísérő pedagógusa 2019. május 2-5-ig vett részt azon a felvidéki kiránduláson, amit a HATÁRTALANUL pályázat keretében nyertünk.

Első nap:
Május 2-án reggel fél 7-kor volt a gyülekező, majd 7-kor útnak indultunk. Utunk első állomása a tornaljai Kazinczy Ferenc Magyar Két Tanítási Nyelvű iskola volt, ahol 852 diák tanul. Az iskolában nagy szeretettel vártak bennünket. Rövid filmvetítést követően, melyben bemutatták az iskola életét, barátságos futball-és kosárlabda mérkőzésekre hívtak ki minket. A vereség ellenére nagyon jól érezték magukat a gyerekek.

Szívesen maradtunk volna még, de a szoros és sűrű program miatt sajnos tovább kellett indulnunk. Ez után meglátogattuk a Gombaszögi – barlangot, amelyet szalmacseppkövek alkotnak. A leghosszabb szalmacseppkő eléri a 2 métert is. Nagyon érdekes képződményeket láttunk.

Utunk Krasznahorkára vezetett, ahol Andrássy Dénes és felesége Franciska mauzóleumát tekintettük meg.

Betléren az Andrássy kastélyban 101 szobát jártunk be és érdekes gyűjteményeket figyelhettünk meg. A kastélyban tett sétánk során elénk tárult a 19. század főúri élete.

A napnak ez volt az utolsó állomása, mind ezek után már csak a szállást foglaltuk el Iglón. A hosszú út sem telt unalmasan, mert vagy az idegen vezetőnk Kati néni, vagy társaink osztottak meg velünk érdekes információkat, az Andrássy családról, a Gombaszögi barlangról, a Dobsinai jégbarlangról és Dobsináról, ami Sajószentpéter testvér települése.
A szállások elfoglalása és a finom vacsora elfogyasztása után vidáman elevenítettük fel a nap eseményeit.

Második nap:
A reggeli után izgatottan szálltunk buszra, hogy újabb élményekkel gazdagodjunk.
Utunk Késmárkra vezetett, ahol először az Új evangélikus templomot látogattuk meg és megcsodálhattuk az új bizánci építészeti stílust. A mauzóleumban helyezték örök nyugalomra Thököly Imrét a kuruc királyt, akinek síremlékére emlékszalagot helyeztünk el és elénekeltük a Himnuszt.

A régi evangélikus templomról nagyon sok érdekességet mesélt az idegenvezetőnk. Azt is megtudtuk, hogy Sajószentpéter szülötte Lévay József, a XIX. század költője és Borsod vármegye főjegyzője itt tanult jogot. Városi sétánk során különféle építészeti stílusokat figyelhettünk meg.

Utunkat tovább folytattuk Tátralomnicra, ahol a Tátra múzeumban a Tátra növény és állatvilágát bemutató kiállítást tekintettük meg s idegen vezetőnk játékába egyre többen kapcsolódtunk be.

A visszautunk során se maradtunk élmény nélkül, hisz megálltunk Szepesszombaton, ahol megállt az idő, mert úgy éreztük, hogy egy középkori városba csöppentünk.

A vacsora után érdekes feladatok során elevenítettük fel a látottakat és hallgattuk meg társaink kiselőadásait, Thököly újratemetéséről, a Tátrai legekről és megtanultunk néhány fontos szót szlovákul.

Harmadik nap:
A mai nap is sok érdekességet tartogatott számunkra. Először Lőcsére látogattunk el, ahol megfigyeltük a középkori városfalat, majd megtekintettük a városházát és a szégyenketrecet. Idegen vezetőnk elmesélte Görgey Pál, Szepes vármegye alispánjának történetét, amelyet Mikszáth Kálmán a Fekete város című regényében írt meg. A Szent Jakab templomba belépve megértettük, hogy miért is lett az UNESCO világörökség része.

Sajnos az időjárás nem kedvezett nekünk, de ellátogattunk még Szepeskáptalanra a Szepesség egyházi központjába, itt megtudtuk, hogy mi is volt a káptalanok feladata.

Megtekintettük a Szepesi várat Közép-Európa legnagyobb lovagvárát, s közben felelevenítettük, hogy mit is tudunk a lovagi életről a lovagi tornákról és a lovagi erényekről.
Visszaútban megálltunk Iglón, ahol az evangélikus templomot néztük meg. Sétáltunk a lencse alakú főtéren, elmentünk a városháza mellett, majd a kívánságok harangjához vettük az utunkat és kívánhattunk egyet. A katolikus templomot és színházat is szemügyre vettük.

Reggel azt az érdekes feladatot kaptunk tanárainktól, hogy szobánként írjunk egy anyák napi köszöntőt, tanuljuk meg és este mondjuk el együtt. A versek elmondására egy csodálatos kinti helyszínt választottunk, s szobánként elkészültek a felvételek, amelyet feltöltöttünk a YouTube-ra, hogy édesanyáinknak kedveskedjünk. Vacsora után várt még ránk néhány feladat és játék.

Negyedik nap:
Kissé fáradtan és szomorúan ébredtünk, hisz ma már indulnunk kell haza pedig még szívesen maradnánk. A haza érkezés előtt Kassára látogattunk el, ahol a Szent Erzsébet székesegyházat tekintettük meg először, majd a kriptában végső nyugalomra helyezett II. Rákóczi Ferenc emléke előtt tisztelegtünk. Lévay József Mikes című versének meghallgatása után szalagot helyeztünk el a síremléken.

A Rodostó házban megismertük Rákóczi életét gyerekkortól egészen a száműzetésig és az ottani életén át a haláláig.

A városközpontban még megnéztük a legfontosabb épületeket és egy érdekes Oldtimer kiállításnak is szemtanúi lehettünk.

Különleges időutazásunk itt véget ért.
Megannyi szép élménnyel és emlékkel gazdagodva, de kissé szomorúan indultunk haza vasárnap délután. Reméljük, egyszer majd újra eljutunk ide, de addig is az itt megszerzett tudással gazdagodva emlékezünk mindig vissza erre a pár napra.